- Hem /
- Kundtjänst /
- Ångerrätt samt 30 dagars pengarna tillbaka-garanti
Ångerrätt samt 30 dagars pengarna tillbaka-garanti
Är produkten en besvikelse? Eller har du bara av misstag beställt fel produkt? På Bax Music har du nästan alltid rätt till en period av inte mindre än 30 dagars ångerrätt. Detta är våra 30 dagars pengarna tillbaka garanti. Returen är gratis! Vill du veta hur det fungerar och vilka villkor som gäller? Läs vidare.
Laglig ångerrätt och 30 dagars pengarna tillbaka garanti | Villkor | Hur fungerar det? | Defekta produkter
Laglig ångerrätt och 30 dagars pengarna tillbaka garanti
- Om du köper något, har du laglig rätt att ångra ditt köp inom en viss tid. Denna rätt kallas "ångerrätten". Sedan 13 Juni 2014 har du lagstadgad rätt till minst två veckor.
- Bax Music förstår att du inte alltid vet tillräckligt efter ett par veckor. Därför har vi 30 dagars "pengarna-tillbaka-garanti".
- Läs villkoren nedan, så att du vet exakt vilka rättigheter du har!
Vilka villkor gäller?
Inom 14 dagar
Vill du anmäla en retur inom den lagliga tiden på 14 dagar? Då gäller dessa villkor:
- Du får en full återbetalning så snart som möjligt (inom 14 dagar efter avslutad försäljning). I detta belopp ingår även eventuella kostnader för returfrakt. Produkten får endast (försiktigt) används för att avgöra vilken typ av produkt det är, vilka egenskaper den har och hur den fungerar. Är produkten värd mindre för att du har använt den på ett annat sätt? Då kan du bara få tillbaka en del av köpeskillingen. Läs vidare för mer information
- Dagen för returanmälan måste falla inom dessa 14 dagar (14 dagar efter att du har fått produkten levererad). Du anmäler din retur via vår returportal (se våra returinstruktioner).
- Efter din returanmälan har du ytterligare 14 dagar på dig att skicka tillbaka produkten.
- Some hardware products come complete with software either on a CD or as a download code. If you return a product to us, then the software licence code should not have been used (unless this was necessary to assess the product). If you have used the licence code even though this was not necessary to assess the product, then you should have it ‘cleared’. This means that you’ve had the licence reset by the software manufacturer so that the code can be used again. If this has not been done, then a fee shall be charged for the release of the license. For any software priced at SEK 1000 or more, a fee of min. SEK 300 and max. SEK 400 shall be charged; for software priced at SEK 250 to SEK 1000, a fee of SEK 100 shall be charged, and for any software priced under SEK 250, a fee of SEK 50 shall be charged. If the software is missing, then the full value of the software shall be charged.
- Följande produkter är undantagna returrätten:
- Produkter som har anpassats efter dina egna önskemål, exempelvis kablar som har måttbeställts.
- Software/mjukvara där förseglingen är bruten.
- Använda artiklar som av hygieniska skäl inte kan återanvändas. Exempel på dessa produkter är munspel. Om förseglingen är obruten kan dock även dessa artiklar returneras.
- Hörlurar och in-ears kan returneras, men observera att en rengöringsavgift på £20 kommer att debiteras om det visar sig att produkten har använts.
Om en returnerad produkt ej uppfyller ovanstående krav måste vi tyvärr ta beslut om en värdeminskning. Hur mycket värdet minskar är beroende på pris samt produktens skick. Mer information hittar du i följande översikt:
Efter 14 dagar
När den lagliga rätten till 14 dagars ångerrätt har passerats, träder vår 30 dagars pengarna tillbaka garanti in för resterande tid. Från och med 14 dagar gäller följande villkor:
- får tillbaka full köpesumma om produkten är komplett och befinner sig i nyskick, i oskadad förpackning. Om detta inte är fallet får du endast en del av köpesumman tillbaka. Hur mycket du får tillbaka beror på produkten och förpackningens status. Exempel på skador, användarspår och inkompletta produkter är:
- Repor, sprickor, bucklor, andra skador och smuts. Detta gäller både produkt och originalförpackning!
- Ursprungligt förpackningsmaterial, kablar, manualer, nedladdningskoder mm. saknas.
- Använda aktiveringskoder från medföljande software. Om du till exempel har köpt en hårdvara och det medföljer mjukvara, kan du inte använda aktiveringskoden som i så fall måste reaktiveras. Det innebär att licensen måste förnyas av tillverkaren så att koden kan användas igen.
- Dagen för returanmälan måste falla inom dessa 30 dagar. Du anmäler din retur via vår returportal (se våra returinstruktioner).
- Some hardware products come complete with software either on a CD or as a download code. If you return a product to us, then the software licence code should not have been used (unless this was necessary to assess the product). If you have used the licence code even though this was not necessary to assess the product, then you should have it ‘cleared’. This means that you’ve had the licence reset by the software manufacturer so that the code can be used again. If this has not been done, then a fee shall be charged for the release of the license. For any software priced at SEK 1000 or more, a fee of min. SEK 300 and max. SEK 400 shall be charged; for software priced at SEK 250 to SEK 1000, a fee of SEK 100 shall be charged, and for any software priced under SEK 250, a fee of SEK 50 shall be charged. If the software is missing, then the full value of the software shall be charged.
- Följande produkter är undantagna returrätten:
- Produkter som har anpassats efter dina egna önskemål, exempelvis kablar som har måttbeställts.
- Software/mjukvara där förseglingen är bruten.
- Använda artiklar som av hygieniska skäl inte kan återanvändas. Exempel på dessa produkter är munspel. Om förseglingen är obruten kan dock även dessa artiklar returneras.
- Hörlurar och in-ears kan returneras, men observera att en rengöringsavgift på £20 kommer att debiteras om det visar sig att produkten har använts.
- Specialbeställningar. Det är produkter som inte ingår i vårt normala sortiment, men har beställts via helpdesk.
Om en returnerad produkt ej uppfyller ovanstående krav måste vi tyvärr ta beslut om en värdeminskning. Hur mycket värdet minskar är beroende på pris samt produktens skick. Mer information hittar du i följande översikt:
Hur fungerar det?
- 1. Läs ovanstående information.
- 2. Om du beslutar dig för en retur ska du anmäla den via vår webbsida. Följ då våra returinstruktioner.
Mer information om returer
Anmäl direkt en retur
Min produkt är defekt!
30 dagars pengarna tillbaka garantin är endast avsedd för produkter som inte fullföljer dina förväntningar. Om din produkt är defekt, gäller de vanliga garantireglerna.